اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

قسمت هفتم فارسینما| رضاداد: سهم دولت از تولید در سینما نباید بیش از ۲۰ درصد باشد

علیرضا رضاداد در قسمت هفتم برنامه فارسینما گفت: دولت نباید برای تولید فیلم بیش از ۲۰ درصد حضور داشته باشد.

قسمت هفتم فارسینما| رضاداد: سهم دولت از تولید در سینما نباید بیش از ۲۰ درصد باشد

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، هفتیمن قسمت از برنامه فارسینما با حضور ۳ مدیر فرهنگی سینما، علیرضا رضاداد، حمیدرضا جعفریان و حبیب ایل بیگی و همچنین با حضور سارا حاتمی بازیگر فیلم آیی روشن و بابک خواجه پاشا کارگردان این فیلم و رضا منتظری و سجاد رضایی مقدم منتقدان سینما اجرا شد.

علیرضا رضاداد دبیر ادوار گذشته جشنواره فیلم فجر در برنامه فارسینما خبرگزاری فارس درباره استراتژی مدیریت سینمای ایران گفت: اگر مدیران برنامه ای را داشته باشند و اعلام کنند می‌شود درباره آن صحبت کرد. در دوره فعلی با برنامه مشخصی روبرو نیستیم. در بعضی دوره ها با برنامه اعلام شده روبرو میشویم که گاهی حتی افراطی بود. زمانی که برنامه اعلام میشود نقش مخاطب مشخص می‌شود. از سال ۹۲ به بعد تناسب سینما و مخاطب را برنامه ریزی کردیم. از سال ۹۲ تا ۹۷ قبل کرونا به رشد خوبی در این قضیه رسیدیم.
وی ادامه داد: سینما مجموعه حلقه‌های به هم پیوسته است؛ جشنواره یکی از این حلقه هاست. در حال حاضر شاهد عدم انسجام در سینما هستیم. در پروانه های نمایش سختگیری های زیادی همراه بود و امسال برخی از فیلم ها که اجازه اکران نداشتند با تغیرات کوتاه اکران شدند که باعث رونق سینما شد.
رضاداد افزود: برنامه سالن سازی ادامه دارد و فکر میکنم تا چند سال آینده به ۱۰۰۰ سالن برسیم و شهری را بدون سالن سینما نداشته باشیم. ما در دوره ای تحلیل داشتیم که دولت بیش از ۲۰ درصد در تولید سینما حضور نداشته باشد اگر این درصد زیاد شود بخش خصوصی ضعیف می‌شود. در حوزه فرهنگ دولت باید در جایی حضور داشته باشد که در قد و قواره بخش خصوصی نباشد.
وی خاطرنشان کرد: سینمای کشور به بلوغ رسیده و از این اتفاق باید استفاده کنیم. سینما قوامی پیدا کرده که می‌شود مشارکت دهی در آن انجام شود. دولت باید زمینه را فراهم کند و در این بخش تسهیل گر باشد. جریان تهیه‌کنندگی قدرتمند سینمای ایران و این صنف را رشد می‌دهد.
رضاداد در پایان گفت: اگر به جای کنترل های پروانه ساخت اعتماد به تهیه کنندگان داشته باشیم بسیاری از مشکلات سینما قابل حل می‌شود.
تمرکز حوزه هنری بر مخاطب کودک و نوجوان
رضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی سوره با اشاره به حضور ۶ فیلم این سازمان در جشنواره گفت: بخشی از هویت حوزه هنری تمرکز بر هنرمندان متعهد است. در حوزه هنری در سینما اتفاقی را رقم زدیم که مسیری را میبینیم که ۳ تا ۵ سال طول می‌کشد. تمرکز ما این است فیلمسازان شهرهای دیگر را هم حمایت کنیم. حوزه هنری شانی را برای خود قائل است و مضامینی انتخاب میکند که حرف‌های راهبردی را بازگو کند.
وی یادآور شد: یکی از محورهای تحولی دوره جدید حوزه هنری تمرکز بر مخاطب کودک و نوجوانان است. ما باید تمهیدی را داشته باشیم که با فیلم دغدغه هایمان را به کودکان بگوییم. ما بیشتر بر فیلم های رئال تاکید داریم.
جعفریان با اشاره به تنوع ژانر در این سازمان اظهار کرد: ما اگر تنوع ژانر داشته باشیم نیاز های مخاطب را پاسخ می‌دهیم؛ در جشنواره امسال تنوع خوبی داشتیم. ما تعامل خوبی با تلویزیون ، پلتفرم ها و سینماها داریم و اعتماد نسبی میان ما و وزارت فرهنگ وجود دارد. نظارت خاصی برای آثار ما وجود ندارد. در مرکز سریال ۳ سریال تولید کردیم و امسال هم چند سریال تولید می‌شود.
وی درباره حضور فیلم‌ها در عرصه بین‌المللی افزود: دستاوردهای زیادی در این چند سال اخیر داشتیم که عمدتا پسینی هستند. زائقه کشورهای دیگر باید بررسی شود و و با سیاست‌های آن ها برای اکران فیلم ها همراه شد. ما تلاش می‌کنیم در ۳ سطح آثار را طراحی کنیم تا در بخش بین‌الملل حضور جدی داشته باشیم.
حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در برنامه فارسینما گفت: آنجا که اصلاحیه لازم باشد انجام می‌شود این که قبلاً فیلم نمایش داده شده ارجحیت پیدا نمی‌کند. صدور ساخت یک فیلم قبل تولید است و بعد آن صدور پروانه نمایش. تمام فیلم هایی که میخواهند اکران داشته باشند باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیرد.
وی ادامه داد: هر دولتی سیاست های خود را دارند. قوانین یکی است اما دولت ها در اعمال قانون برخی رعایت میکنند و برخی خیر. درست است قوانین کامل انجام شود. کلیات رعایت می‌شود اما در مسائل جزئی گاهی سلیقه‌ای انجام می‌شود.
ایل‌بیگی گفت:در کشور ما ساخت فیلم سینمایی به دلیل محدودیت‌هایی که در حوزه نمایش داریم، فیلمساز باید مراحل سختی را طی کند. بعد از این کار فیلمنامه به شورا ارائه می‌شود و درباره جز به جز فیلمنامه بحث می‌شود.
وی اظهار کرد: ما در کشور کمپانی نداریم تا ریسک فیلم ها را بپذیرد و سبد فیلم ها را تنظیم کند. ما در دوره‌های مختلف سینمای کشور تلاش شده تا سینماگران را به ایجاد کمپانی تشویق کنند. برای ما بهتر است طرف حسابمان کمپانی ها باشند.
این مدیر فرهنگی ادامه داد: برای چند تا از فیلم های امسال کمپانی اجرایی معرفی شد. بسیاری از مشکلات ما پیرامون رهاسازی هایی است که انجام شده است.

سینمای جهانی ما را با «بچه های آسمان» میشناسد
بابک خواجه پاشا کارگردان فیلم آبی روشن درباره این فیلم اظهار کرد: این جریان سینمایی به لطف خبرنگاران و منتقدان شکل می‌گیرد. شخصا خیلی خانواده را دوست دارم و به آن ارق دارم؛ پدر و مادر را یک مقام اجتماعی می‌دانم و بودن آن بسیار ارزشمند است. اگر بخواهیم خانواده به این شکل بماند باید برای آن کاری انجام دهیم. طلاق یکی از دغدغه‌های بنده است. در گذشته وقتی صحبت طلاق میشد خجالت می‌کشیدیم اما الان برای آن جشن می‌گیرند.
وی ادامه داد: اگر کسی می‌خواهد درباره خانواده فیلم بسازد باید صداقت داشته باشد و به تحکیم خانواده اعتقاد داشته باشد. در حال حاضر سینما مهمترین ابزار بشر است. دین و مذهب بخشی از هویت است. در هویت بنده دین من وجود دارد. امام رضا در هویت من وجود دارد؛ با امام رضا و ائمه من بزرگ شدم.
این کارگران خاطرنشان کرد: به سراغ شهرستان‌ها و روستاها برویم؛ چرا که در آنجا خلاقیت وجود دارد و فرهنگ اصیل آنجا هنوز نمایان است. بازار جهانی ما را با بچه‌های آسمان پذیرفته اما ما این سینما را رها کردیم.
«آبی روشن»؛ فیلم صریح جشنواره
رضا منتظری منتقد سینما درباره آبی روشن گفت: این فیلم جز معدود فیلمهای جشنواره بود که پسندیدم. این اثر خیلی سر راست و صریح با مخاطب همراه میشود و دو وجه تباهی و رستگاری را برای مخاطب بیان می‌کند. کارکرد سینما نیاز به پرورش قهرمان دارد در این اثر هم با یک قهرمان اجتماعی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: جریان زندگی در فیلم رواج دارد. آقای خواجه پاشا در اولین فیلم خود به شکلی دیگر ملودرامی را خلق کرده بود که بسیار دلنشین بود که همه طیف ها آن را پسندیده بودند. مولفه های جذب مخاطب در آبی روشن کاملا وجود دارد.
این منتقد افزود: ایرانی ها فرهنگ بسیار غنی دارند که از هر دو وجه در ملی و اعتقادی این فیلم خوب بیان شده است. یکی از فیلم‌های خوب جشنواره پرویز خان است که پیشنهاد میکنم حتما آن را ببینید.
سجاد رضایی مقدم روزنامه‌نگار درباره فیلم باغ کیانوش گفت: فیلمی است با هدف مخاطب کودک و نوجوان ساخته شده است. این اثر اقتباسی است، یعنی برداشتی از کتاب باغ کیانوش است. ورودی این فیلم با نوستالوژی برای دهه ۶۰ همراه است. در تمام لحظات تمام اتفاقات دهه ۶۰ را به شکلی نشان میدهد که نوجوان دهه ۹۰ خیلی راحت می‌تواند آن را بپذیرد. 
وی تصریح کرد: این فیلم لحظات اکشن خوبی برای نوجوانان دارد. باغ کیانوش مجموعه قهرمان ها دارد که تمام اتفاقات قهرمانانه را جمعا انجام می‌دهند. این فیلم به مخاطب نصیحت با قصه انجام میدهد. این فیلم در قالب انیمیشن اتفاق های قهرمانانه جنگ را نشان می‌دهد؛ درست آنچیزی که نوجوان باید بداند.

پایان پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول